Jednym z celów edukacji przedszkolnej jest kształtowanie postaw i budowanie świadomości ekologicznej u dzieci. Nauczyciele realizując treści z edukacji przyrodniczej najczęściej opierają się na ilustracjach, filmach edukacyjnych, prezentują dzieciom owoce, warzywa czy elementy roślin np. liście. Natomiast badania i publikacje na temat rozwoju małego dziecka jednoznacznie wskazują, że dzieci w wieku przedszkolnym najefektywniej uczą się poprzez obserwację, naśladowanie oraz działanie. Dlatego na terenie naszego przedszkola stworzyliśmy Eko Ogród, miejsce w którym dzieci będą mogły obserwować poszczególne etapy wzrostu roślin, życie owadów oraz ptaków. Miejsce, w którym dzieci wraz z nauczycielami będą aktywnie działać: pielęgnować rośliny, wykonywać prace porządkowe, dokarmiać ptaki, wiewiórki i jeże.  Wierzymy, że poprzez takie działania dzieci nauczą się dbania o rośliny i zwierzęta, a tym samym nauczą się brać odpowiedzialność za to, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu. Poprzez działania realizowane w ogrodzie będziemy rozwijać dziecięcą wrażliwość, ciekawość oraz świadomość współzależności i więzi z naturą.

Do naszego Przedszkola uczęszczają dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, a jedną z ich głównych potrzeb jest stymulacja wielozmysłowa, która wpływa terapeutycznie na ich rozwój oraz poszerzanie umiejętności praktycznych. Eko Ogród jest miejscem, w którym będą mogły zaspokoić swoje potrzeby stymulacji oraz odpocząć od natłoku bodźców. Stworzony w ramach projektu ogród jest idealnym miejscem do prowadzenia zajęć hortiterapii. Dzięki projektowi dwóch nauczycieli przedszkola podwyższyło swoje kwalifikacje uzyskując tytuł hortiterapeuty.

W ramach projektu na terenie przedszkolnego ogrodu zamontowane zostały trzy duże skrzynie na warzywa (podwyższone rabaty) oraz donice na zioła. Wykorzystując zakupione dla dzieci narzędzia ogrodowe zostały posadzone drzewa owocowe oraz prowadzone były prace porządkowe w ogrodzie (grabienie liści). W tej części ogrodu postawione zostały także drewniane stoliki, które wykorzystujemy zarówno podczas terapii jak i odpoczynku na łonie natury.

Ogród jest szczególnie ważnym miejscem w terapii osób z wybiórczością pokarmową. Dzieci będą mogły samodzielnie sadzić, siać, pielęgnować oraz zbierać owoce i warzywa. Będą mogły poczuć ich smak, zapach. Takie podejście, oswajanie produktów żywieniowych, jest ważnym elementem terapii jedzenia.

W miastach brakuje miejsc przyjaznych zwierzętom, w tym owadom. Tworząc Eko Ogród wygospodarowaliśmy przestrzeń, w której ptaki, owady, jeże i wiewiórki będą mogły zdobyć pożywienie i znajdą schronienie. Zamontowane zostały hotele dla owadów, budka dla jeża, karmniki dla ptaków i wiewiórek oraz budki dla jerzyków. Te ostatnie  są odpowiedzią na kurczące się naturalne miejsca lęgowe w związku z termomodernizacją budynków.

Jednym z ważniejszych elementów wyposażenia ogrodu jest zbiornik na deszczówkę, ponieważ chcemy od najmłodszych lat uczyć dzieci nawyków i postaw ekologicznych, w tym wypadku oszczędzania wody. Woda pitna to skarb, o którym rzadko myślimy jak o źródle, które może się wyczerpać. Warto więc pomyśleć o jej zasobach i tam gdzie to możliwe zastąpić ją wodą pochodzącą z innych źródeł. Gromadząc wody opadowe zyskamy niezależność w czasie suszy gdyż zgromadzoną deszczówkę będziemy wykorzystywać do nawadniania ogrodu.

Eko Ogród powstał dzięki projektowi napisanemu przez nauczycieli pracujących w Przedszkolu Samorządowym nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Skawinie. Projekt został sfinansowany w ramach programu grantowego „Wspólnie dla regionu” prowadzonego przez Fundację Lafarge WSPÓLNIE.

Skomentuj

Twój e-mail nie będzie publikowany